Login
Najděte mi nová kola

Přihlásit se k odběru

Přihlaste se k odběru novinek a neuniknou vám žádné nové modely.


Parametry u alu kol pro

Vezměme si například kolo Dezent L si . Dezent je název firmy , která alu disk vyrábí, L je konkrétní model disků od výrobce Dezent. Z parametrů 5,5x14 první číslo označuje šířku ráfku v palcích, písmeno označuje tvar profilu ráfku ( najčastejší je x = hluboký prolis ) a druhé číslo označuje průměr ráfku kola v palcích, tedy faktickou velikost kola. Další údaj 4x100 se týká děr na šrouby. Prvmí číslo označuje počet děr v disku, druhé číslo průměr roztečové kružnice děr. Následujícím údajem je ET35. ET označuje, že nasledující číslo se týka zálisu, číslo za tím vyjadřuje přesný zális v milimetrech.

Tyto údaje jsou velmi dôležité, protože ovlyvňují, zda kola na vozidlo vůbec bude možné konstrukčně nasadit. Třeba je však dbát také na předepsané rozměry kol od výrobce vozidla (), případně si nechat kola zapsat do technického průkazu vozidla. Všechny alu kola uvedené na tomto portálu pro lze do TP zapsat.

jaký rozměr alu kol pro vybrat?

Z našeho konfigurátoru můžete vybrat jakékoliv disky a budou pasovat. U rozměrů, které nejsou uvedené ve velkém TP vašeho vozidla je nuné je tam nechat zapsat na základě typového listu, který si vyžádáte u prodejce vozidla. Je tedy možné koupit i kola, které v TP nemáte. Rozměry kol v TP najdete zde: Pozn: V TP nenajdete rozteč děr - ta je u jednotlivých modelů vždy stejná a najdete ji u každého kola na tomto webu.

Vybíráme alu kola: jak vybrat a co znamenají jednotlivé parametry, výhody a nevýhody

Alu kola neboli elektrony či litá kola, je označení pro kola vyrobená ze slitiny lehkých kovů, jako je hliník či hořčík, jejichž vlastnosti se mírně liší od klasických ocelových kol. Díky použití inovativního materiálu zlepšují alu kola jízdní vlastnosti a často bývají vyhledávána pro svůj atraktivní a sportovní design.

Parametry alu kol

Alu kola jsou jedním z nejpopulárnějších doplňků, jež plní požadavky řidičů na vylepšení estetického vzezření i jízdních vlastností automobilu. Vlastnosti alu kol jsou popsány v několika parametrech, jež Vám nyní v následujících odstavcích popíšeme. Pokud se při výběru nových kol v problematice parametrů necítíte příliš jistě, doporučujeme Vám využít některý z nesčetného počtu online konfigurátorů, který vlastní každý větší online obchod s alu koly.  

Průměr kola

Jedná se o základní parametr, bez kterého by nebylo možné kolo uchytit. Jeho velikost je udávána v palcích, u kterých platí, že 1 palec znamená 2,54 cm. Standardně se rozměry elektronů pohybují v rozmezí 14-22 palců s tím, že většinou platí, že čím větší kolo je, tím jsou také vyšší jeho pořizovací náklady.

Šířka kola

Druhým základním parametrem pro elektrony je šířka kola, při jejímž špatném výběru by podobně jako v předchozím případě kolo nepasovalo do automobilu. Opět se udává v palcích, a platí proto 1 palec rovná se 2,54 cm.

Počet šroubů či matic

Možná tento parametr může působit zbytečně, ale někteří řidiči na něj přesto zapomínají a následně litují zbytečné investice. Před koupí si tedy nezapomeňte zkontrolovat, za pomoci kolika šroubů nebo matic se budou kola do Vašeho automobilu instalovat.

Průměr rozteče

Jedná se o průměr pomyslné kružnice se středem v ose kola, která vznikne spojením středů úchytových děr. Tento parametr je taktéž nezbytně nutný pro možnost instalace a jeho velikost bývá standardně udávána v milimetrech.

Rozteč (PCD)

Rozteč, neboli PCD je hodnota, která označuje počet děr na roztečné kružnici. Je udávána jako součin počtu děr pro zachycení šroubů a průměru roztečné kružnice. Pokud se tedy setkáte například s hodnotou 5x110, znamená to, že kolo má pět uchycovacích děr a průměr kružnice procházejícími jejich středy je 110 mm.

Velikost středového otvoru

Velikost středového otvoru se většinou mění podle výrobce, v případě různého průměru disku a plochy pro jeho montáž se využívají středící kroužky, které si s problémem poradí a vycentrují kolo. Bez jejich užití by při jízdě docházelo k vibracím.

Hodnota ET

Označení ET značí vzdálenost podélné osy disku od dosedací plochy. V praxi to tedy značí to, jak bude kolo vysunuté z blatníku. Čím vyšší je hodnota ET, tím více je kolo schované do blatníku a naopak. V Česku se ET často označuje jako zális a jeho velikost je udávána v milimetrech.

Údaje o parametrech elektronu jsou uvedeny na samotném kole v pořadí výrobce, model, lak, šířka, průměr, počet děr, průměr rozteče a ET. V praxi tedy znamená, že označení Brock RC17 CS 7,5x17 5x110 ET38 znamená, že kolo je vyrobeno společností Brock, jedná se o model RC17, kolo je ošetřeno lakem s kódem CS, šířka kola v palcích je 7,5, průměr kola v palcích je 17, počet úchytných děr je 5, pomyslná kružnice procházející středy úchytných děr má průměr 110 mm a zális je 38mm.

Neznalé řidiče může takto veliké množství parametru mixující různé jednotky snadno zmást, na internetu je však množství konfigurátorů a filtrů, které Vám jednoduše a rychle poradí, jaká kola zvolit.

Jakými výhodami a naopak nevýhodami elektrony disponují

Jak již to tak většinou bývá, i zde platí, že je třeba brát v potaz obě strany mince. V následujících odstavcích se tak můžete dozvědět o hlavních faktorech, které by Vás mohly nalákat, nebo naopak odradit od vybavení svého automobilu alu koly.

V čem spočívají výhody využívání alu kol

Atraktivní design

Většinu řidičů ke koupi alu kol neboli elektronů vede převážně touha po zkrášlení designu svého automobilu. Původně byly elektrony určeny výhradně pro závodní auta, avšak automobilový nadšenci se posléze snažili o vylepšení sportovního designu i u svých osobních vozidel, a proto se alu kola začala vyrábět i pro osobní automobily. Dnes již je k dostání široká škála modelů v originálních designových provedeních a mnoha barvách tak, aby jimi vybavený vůz skutečně alespoň částečně připomínal opravdový závodní automobil.

Nízká hmotnost

Inovativní slitiny hořčíku, hliníku a popřípadě dalších lehkých kovů, ze kterých jsou elektrony vyráběny, mají mnohem menší hmotnost, než ostatní používané materiály a ve výsledku se tak na alu kolech dá ušetřit několik kilogramů hmoty. Díky nižší hmotnosti je řízení vozidla značně pohodlnější a díky celkovému snížení hmotnosti vozu se taktéž snižuje spotřeba paliva.

Účinný odvod tepla

Materiály, ze kterých jsou elektrony vyráběny, výborně vodí teplo. Vynikající tepelná vodivost napomáhá odvádět teplo od brzd, čímž se ve spojení s lepším prouděním vzduchu nežli u běžných kol snižuje riziko přehřátí a selhání brzdového systému.

Bytelná konstrukce

Díky slitinám hořčíku a hliníku jsou elektrony podstatně bytelnější nežli konkurence, a jsou tak mnohem odolnější vůči ohýbání, deformaci či jinému mechanickému poškození. Alu kola by neměla trpět korozí, a pokud je jimi Váš automobil vybaven, odpadá nutnost pořizovat poklice, čímž ušetříte několik set korun. Pro uživatele bezdušových pneumatik je taktéž dobrou zprávou to, že elektrony jsou zcela vzduchotěsné a tedy vhodné pro tyto typy pneumatik.

V čem spočívají nevýhody využívání alu kol

Vyšší pořizovací náklady

Jak již to tak bývá, s kvalitou roste i cena. Elektrony bývají v základní výbavě většinou jen u dražších luxusních aut, a pokud nejste vlastníkem takového vozu, je nutné do elektronů určitou sumu investovat. Na druhou stranu je zde třeba zdůraznit, že po zvyšující se poptávce během posledních let nastal znatelný pokles cen alu kol a tento trend bude s největší pravděpodobností pokračovat i v budoucnu.

Náročnější údržba

Zejména levnější modely alu kol nebývají vždy zcela vhodné pro jízdu v zimě. Přestože by materiál, ze kterého jsou vyrobeny, neměl podléhat korozi, může se stát, že intenzivní působení posypové soli zničí povrchovou vrstvu a poničí kolo. Je tedy nutné o elektrony správně pečovat a čas od času je očistit pomocí mýdlového roztoku, který zneutralizuje kyselé nánosy na kolech. Luxusní vzhled může být někdy na škodu, bohužel se totiž stává, že řidiči používající elektrony se stávají oběťmi krádeží častěji nežli řidiči užívající běžná ocelová kola. Je proto vhodné pořídit si uzamykatelné matice, které lze odemknout pouze speciálním klíčem a snížit tak riziko krádeže.

Několik dalších převážně administrativních faktů spojených s alu koly, které byste měli znát

Co je to typový list a kdy je potřeba

Typový list je dokument většinou v rozsahu jedné strany o velikosti A4, který obsahuje informace o konkrétním typu alu kola, typu vozu, pro které je kolo určeno, doporučené velikosti pneumatik a taktéž číslo schválení. Tento dokument dostanete při koupi kola u renomovaného prodejce kol, při nákupu z neověřených internetových zdrojů či bazaru se může stát, že s koupí typový list neobdržíte, což Vás následovně může v určitých situacích limitovat, Aby byl typový list platný, je nutný, aby byl potvrzený prodejcem a dovozcem zaregistrovaným na ministerstvu dopravy České republiky. Typové listy vydané v cizích zemích musí být přeloženy a schváleny příslušným orgánem, jinak na území naší země nenabývají platnosti.

Tento dokument se Vám bude hodit převážně v případech, kdy si budete chtít nechat zapsat do technického průkazu jinou velikost kol, než je v průkazu uvedena. Měli byste se bez něj tedy obejít tehdy, když máte příslušný rozměr kola zapsaný v technickém průkaze a kola jsou pro území České republiky homologována. V takovýchto případech se obejdete jak bez typového listu, tak i bez takzvaného protokolu TUV.

Dávejte pozor na homologaci kol

Aby bylo kolo způsobilé po provozu na veřejných komunikacích, je nutné, aby bylo schváleno, tedy homologováno. Aby mohlo být kolo schváleno, je nutné, aby prošlo sérií pevnostních testů a zástavbovou zkouškou na vozidlo. Jen tak je považováno za bezpečné pro provoz. V České republice je však ten problém, že odhadem třetina alu kol prodávaných na internetu, bazarech, ale i mnoha pneuservisech homologována není. Řidiči tak mnohdy podlehnou lákavé cenové nabídce a tento velice důležitý fakt přehlédnou.

Obratem se tedy nabízí otázka, jak homologované kolo poznat. Elektrony schválené pro provoz na veřejných komunikacích mají na čelní straně (většinou nedaleko otvoru pro ventil) vyraženou značku KBA nebo E v kroužku s doplněním o číslo schválení. Pouze tato značení Vám zaručí, že kolo prošlo náročnými testy a splňuje bezpečnostní standardy nutné pro provoz.

Při nákupu elektronů vždy požadujte i jejich typový list, který obsahuje přesná data o typovém označení vozidla včetně výkonu motoru a rozměrů pneumatik. Zvýšeného pozoru dbejte nejen při nákupech z bazaru či internetu, ale i u zdánlivě důvěryhodných pneuservisů.

Používání alternativních rozměrů alu kol vyžaduje zápis do technického průkazu

Ve Vašem technickém průkazu byste měli mít zapsanou konkrétní velikost alu kol doporučovanou výrobcem, pokud se nicméně z nejrůznějších důvodů rozhodnete pořídit si jiný rozměr, než máte zapsaný, je třeba udělat sérii kroků, abyste neměli v budoucnu problémy jak po právní, tak po bezpečnostní stránce. Mějte totiž na paměti, že jistá odchylka od velikosti udané v technickém průkazu je sice možná, nicméně zdaleka neplatí, že byste si mohli vyměnit kola za jakýkoliv rozměr, který Vám padne do oka.

Ze všeho nejdříve se vyplatí zjistit, zdali je Vámi vybraný rozměr elektronů homologován pro Váš vůz. Ve většině dobrých obchodů naleznete přehledné tabulky či filtry, které Vám ukážou, jaké rozměry elektronů můžete na který vůz použít. V případě, že kupujete kola z bazaru nebo zahraničí, kde podobné informace většinou nedostanete, je třeba zjistit si informace o homologaci jinou cestou, nejlépe přímo od výrobce vozidla.

Dále je nutné vlastnit český typový list a protokol TÜV, který by Vám měl vystavit prodejce elektronů. V typovém listu musí být uvedeny informace jako model alu kola, číslo schválení, doporučené velikosti pneumatik a typ vozu, pro který je určen. Nezapomínejte také na to, že typový list musí být ověřený prodejcem zaregistrovaným ministerstvem dopravy České republiky, pokud tedy máte typový list v jiném jazyce, je třeba jej přeložit a následovně ověřit.

Pokud jste kola koupili přes internet nebo v bazaru, může se stát, že Vám prodejce nevydá a většinou i kvůli absenci akreditace nebude moci vydat typový list, bez kterého by byl zápis do technického průkazu nemožný. V těchto případech je tedy doporučeno obrátit se na dovozce kol a požádat o potvrzení od nich nebo v krajním případě nechat otestovat disky na voze ve zkušebně TÜV v Praze, kde však atestace vyjde zhruba na pět tisíc korun.

Nyní, když jste překontrolovali homologaci a máte platný typový list je na čase namontovat kola s doporučenými rozměry pneumatik a navštívit STK, kde Vám akreditovaný technik potvrdí montáž do typového listu. Po návštěvě STK se Vaše pozornost obrátí na obecní úřad s rozšířenou působností, kde se po předložení zmíněných dokladů zapíší nové rozměry kol do velkého technického průkazu.

ALu kola a tacohmetr - rozdílná velikost způsobuje odchylku

Při nasazení jiných kol a pneumatik samozřejmě dochází k tomu, že měření rychlosti a ujeté vzdálenosti nebude fungovat přesně. Důvod je jednoduchý, tyto systémy využívají pro své výpočty rozměry kol, které se při výměně změní, a není tak možná správná funkce tachometru.

Pro lepší názornost použijeme příklad z obvyklé situace:

po koupi nového auta se rozhodnete vyměnit původní kola s rozměry 185/65 R14 za nová o velikosti 205/50 R15. Průměr původního kola s rozměry 185/65 R14 tedy činní 14 palců neboli 355,6mm a profil je 65% ze 185, tedy 120,25mm. Když sečteme první hodnotu a dvojnásobek druhé hodnoty (velikost pneumatiky po obou stranách), zjistíme, že obvod činí 1797,8 mm. Za jedno otočení původního kola tedy automobil ujede vzdálenost přibližně 1,798 metrů.

Nyní provedeme stejný výpočet pro nové kolo s rozměrem 205/50 R15 :Průměr kola činí 15 palců (381mm) a profil je 50% z 205mm, tedy 102,5 mm. Velikost průměru kola s nazutou pneumatikou je 586 mm a obvod kola tedy činí 1767,33mm, vzdálenost ujetá na jedno otočení kola tedy činí přibližně 1,767 metrů.

Rozdíl mezi ujetými vzdálenostmi na jedno otočení kola je 3cm, tedy přibližně 1,7%. V tomto případě tedy rozdíl není až tak výrazný, avšak i tak se ujetá vzdálenost 10 000km zobrazuje jako 10 170 km, což už není zanedbatelný rozdíl. Obvykle se považuje relevantní funkčnost tachometr do odchylky 3% z obvodu kol, vyšší rozdíly způsobují to, že zobrazené informace zkrátka nejsou spolehlivé. Problémy způsobené špatnou velikostí pneumatik a kol ovlivňují funkce jak starých, tak i nových tachometrů.

Systém Plus One Concept

Plus one koncept popisuje použitelné párování kol a pneumatik. Systém funguje v praxi tak, že na každý 1 palec průměru kola se přidá 20 mm šířky pneumatiky a odečte se 10 % z poměru bočnice. Takto se dá překvapivě dobře vykompenzovat šířka ráfku, která obecně přispívá ke zvýšení celkového průměru. S použitím většího průměru kola a menšího profilu pneumatiky se tak dá zachovat celkový obvod kola a zabránit tak snížení funkčnosti tachometru. Používáním pneumatiky s kratší bočnicí se zlepšuje odezva při řízení a stabilita při zatáčení. Dalším zajímavým efektem používáním většího kola a užší pneumatiky je celkový estetický dojem. Vzhled kol je většinou podstatně působivější nežli design pneumatik, takže čím víc je vidět kolo na úkor pneumatiky, tím je lepší celkový vzhled.

Řidiči se zájmem o alu kola se často ptají:

Je parametr ET čistě otázkou vzhledu?

Mnoho řidičů se vskutku domnívá, že velikost ET (z německého Einpresstiefe) je ryze estetickým parametrem, díky kterému lze vysunout či zasunout disk pod blatník, ale skutečnost je jiná a je třeba zdůraznit, že tento parametr by se za žádnou cenu neměl přehlížet. Pakliže zvolíte nevhodnou velikost ET, stane se, že zatáčení bude buď vyžadovat tolik námahy, až může být řízení auta vyloženě nebezpečné, nebo v opačném případě může pro zatočení stačit jen nepatrný podnět, což způsobí, že pouhá jízda rovně Vám bude působit veliké problémy a nutnou dávku pozornosti. Správná velikost ET je tedy pro bezpečnou jízdu velice důležitým faktorem a výrobci její hodnotu neudávají pro nic za nic. Na druhou stranu je třeba dodat, že nabídka je v tomto segmentu poněkud nižší a může se Vám tak snadno stát, že budete mít problém sehnat stejnou velikost jako je udána v technickém průkaze. Většinou tedy není problém pořídit si kola s nepatrným rozdílem ET vůči udávaným hodnotám, standardně by tolerance měla být + - 5 mm, pokud si tedy hodláte pořídit kola s ET 40 mm, zatímco předchozí model měl 38 mm, s největší pravděpodobností byste neměli mít se změnou výrazné problémy.

Údržba elektronů - Je třeba o elektrony nějakým způsobem pečovat?

Pokud si přejete mít Vaše elektrony v čistém a svěžím stavu, je určitá péče na místě. Někdy je totiž jejich pořízení dosti drahou investicí, a je proto škoda nechat si vzhled kol zničit. Na alu kolech se samozřejmě usazuje špína z brzdových destiček a další nečistoty nabrané při jízdě, což způsobuje, že kola časem žloutnou a nevypadají dobře. Na trhu se setkáte s množstvím speciálních čisticích prostředků určených na čištění alu kol, ale bohatě si vystačíte se slabým roztokem mýdla nebo kuchyňského jaru. Nikdy nepoužívejte agresivní kyselé roztoky, které mohou materiál nenávratně poškodit. Kola omýváme za studena hadrem nebo jemnou stranou houbičky. Platí zde taktéž, že čím větší je plocha disků, tím častější by údržba měla být.

Čím vším prochází kolo při zkoušce TÜV?

Zkouška TÜV testuje, zdali je kolo zcela bezpečné pro provoz na veřejných komunikacích. Test se skládá ze čtyř hlavních částí. První je zkouška ohybu, během které působí na kolo boční síly, které tak simulují průjezd zatáčkou. Další zkouška je zkouška nárazová, která skrze klínovité kladivo narážející na paprsek a ventil zjišťuje odolnost kola při kontaktu s hranou obrubníku. Třetí zkouška se nazývá pojezdná a testují se v ní vlastnosti kola při jízdě dopředu. Na konec se provede testovací jízda, která ozkouší vhodnost kola pro jízdu na konkrétním vozidle a velikost ET.

Lze nějakým způsobem připravit alu kola na náročné zimní období?

Je pravdou, že v zimním období, kdy jsou silnice ošetřovány solí a podobnými agresivními chemickými prostředky kola trpí mnohem více, nežli v létě. Kyselé nánosy mohou narušit svrchní vrstvy laku nebo se vetřít do drobných oděrek, odkud se následně rozšiřuje šupinatění a následná snaha o návrat do původního stavu je mnohdy marná. Pokud Vám však na vzhledu kol záleží, nejlepší cestou proti zmíněným neduhům je prevence. Pro tyto účely totiž slouží bezbarvé laky, jimiž se drobné škrábance a oděrky překryjí a nedochází tak k dalšímu odlupování. Pokud Vám ani tato péče nepřijde pro Vašeho miláčka jako dostatečná, můžete se obrátit na autoservisy, které mnohdy poskytují služby spojené s přípravou alu kol na zimní období.

Jaké rozměry pneumatik na jak velké disky vybrat?


Při hledání správné velikost pneumatik na kola je doporučováno řídit se dle technického průkazu. Pro daný rozměr kola je však v jisté toleranci možno použít i jiné rozměry.  Informace o možnosti kompatibility rozměrů pneumatik s velikostí kol můžete naleznout v mnoha internetových konfigurátorech nebo v přiložené tabulce.